Operacija "Gatvė ir tiltas" Kaune ant menčių guldo verslą

2011.10.08, 10:42

Bet kokie savivaldos planai rekonstruoti infrastruktūros objektus verslui turėtų skambėti kaip pavojaus signalas.  Antai Kauno Šančių rajono verslininkai dėl pagrindinės gatvės bei tilto remonto jau skaičiuoja nuostolius, ieško kelių nebankrutuoti ir iš miesto valdžios reikalauja lengvatų.

VŽ kalbinti verslininkai mano, kad dėl Šančių gatvės, A.Juozapavičiaus pr. ir numatomos Panemunės tilto prasidėjusios rekonstrukcijos jų pajamos gali smukti 10–40%. Čia veikiančių prekybos centrų atstovai jau dabar skaičiuoja maždaug trečdaliu sumenkusias pajamas.

Vadovaujantis optimistinėmis prognozėmis, 2,6 km ilgio gatvė, kuri buvo itin prastos būklės, kapitališkai bus suremontuota per pusantrų metų. Tačiau kelininkų nustatytas darbų atlikimo terminas – dveji metai.

Panemunės tilto rekonstrukciją miesto politikai skubina vykdyti lygiagrečiai – jau įvyko viešojo pirkimo konkursas, jame siekiama nustatyti, kas taps maždaug 110 mln. Lt vertės rekonstrukcijos darbų generaliniu rangovu. Šie darbai tęsis trejus metus. Šiuo metu tiltas jau uždarytas – juo galima važiuoti tik vietiniams gyventojams, čia dirbantiems žmonėms, viešajam ir aptarnaujančiam transportui.

„Šančių rajonas jau apmirė, tapo nepatrauklus verslui maždaug iki 2015-ųjų, – sako Arvydas Barvainis, UAB „Šančių autoservisas“ savininkas. – Gali būti ir bankrotų, jei miesto vadovai netaikys lengvatų čia įsikūrusiems  verslininkams.”

Rimantas Mikaitis, Kauno miesto meras, teigia, kad kol kas apie tai nekalbama.

„Tačiau tokią galimybę galima būtų svarstyti. Verslininkai turėtų vieningai pareikšti savo nuomonę”, – mano miesto vadovas.

Prekybininkų vargai

Gatvės rekonstrukcija itin skaudžiai kirs per pajamas stambiausią investiciją šįmet – 8 mln. Lt – čia įgyvendinusiai UAB „Norfos mažmena“, birželį ji atidarė „Norfos XXL“ prekybos centrą. Įmonė prognozuoja, kad dėl gatvės remonto darbų jie per metus gali patirti apie 40% pajamų nuosmukį.

„Žinoma, apie šios gatvės rekonstrukciją buvo kalbėta kelerius metus, bet strigo viešojo pirkimo konkursai ir buvo neaišku, kada realiai ji prasidės, –  pažymi Darius Ryliškis, „Norfos mažmenos“ atstovas. – Kadangi pagrindiniai mūsų pirkėjai – ne vietiniai, akivaizdu, kad mes prarasime planuotas pajamas.“

Remontuojamos gatvės pašonėje veikiančiuose dvejuose UAB „Eiginta“ priklausančiuose prekybos centruose „Šilas“ – taip pat štilis. „Didelė mūsų klientų dalis yra pravažiuojantys pirkėjai. Tik pastačius ženklus, ribojančius eismą, pirkėjai pasuko aplinkkeliais, dėl to mes praradome apie trečdalį ankstesnės apyvartos šiose parduotuvėse“, –  pasakoja  Paulius Karpavičius, UAB „Eiginta“ komercijos direktorius.

„Darbo jėgos sąnaudas reikia sumažinti, tačiau stengiamės vykdyti optimizaciją įmonės viduje ir darbuotojus perkeliame dirbti į kitus prekybos centrus „Šilas“, Kaune iš viso jų veikia vienuolika“, – sakė komercijos vadovas. 

Mažėja atlyginimai

Pasak p. Barvainio, nuo 1997 metų Šančiuose veikiančio autoserviso savininko, šįmet dėl kelio remonto jų apyvarta gali smukti 20%.

„Kol kas mus gelbėja ilgalaikės sutartys su bendrovėmis, bet rekonstrukcija tęsis ne vienus metus, todėl net baisu prognozuoti ateitį. Mūsų sektoriuje konkurencija didelė, ir jei klientui nepatogu, jis tiesiog važiuoja į geresnėje vietoje esantį servisą“, – dėsto pašnekovas.

Jau dabar 10–20% sumažėjo automechanikų uždarbis.

„Kuo mažiau suremontuojam mašinų – tuo kuklesnis uždarbis. Todėl darbuotojų  motyvacija krenta“, – apgailestauja p. Barvainis.

Alvydas Kandrotas, populiarios pirties „Ubalda“ Šančiuose direktoriaus pavaduotojas, VŽ sakė, kad gatvės rekonstrukcija jiems pajamas nurėš 10%. „Prisiekę pirtininkai, tikimės, nenusisuks, bet naujų klientų vargu ar sulauksime“, – konstatuoja p. Kondrotas.

Sumažėjus apyvartai ir siekiant mažinti sąnaudas, kitų metų vasarą planuojama sumažinti pirties darbo dienų skaičių, šaltuoju sezonu to daryti pirties vadovai nesiryžta.

Šančiuose, prie pat remontuojamos gatvės buvusiose sovietinėse kareivinėse, gaminių iš lino ir meno kūrinių saloną „Jaukūs namai“ penktus metus turinti Dalytė Kavaliauskienė jau svarsto apie galimybę dalį verslo perkelti į kitą vietą. 

„Dar tik pratinamės prie nepatogumų, nes Šančiuose yra ir mūsų siuvykla. Be to, nemanau, kad dėl gatvės rekonstrukcijos Šančiai taps tarsi negyvenama sala. Tiesa, aš jau galvoju apie naują vietą salonui. Man paprasčiau, nes salono patalpas aš ne nuomojuosi, o esu jų savininkė“, – kalba verslininkė.    

Menkesnes pajamas, kol gatvės rekonstrukcija nebus baigta, skaičiuos ir savivaldybei priklausanti AB „Autrolis“. Mat prasidėjus darbams buvo išmontuotos troleibusų linijos. Gintautas Činikas, įmonės generalinis direktorius, VŽ teigė, kad per mėnesį dėl nevykdomų maršrutų į Šančius ir Panemunę bendrovė praranda apie 150.000 Lt.

Kenčiantiems dangus

Aloyzas Pakalniškis, Kauno miesto savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas, pripažįsta, kad rekonstrukcijos metu čia veiklą vykdantiems verslininkams teks nemaži išbandymai, tačiau po renovacijos šis rajonas įgaus didesnę vertę.

„Verslo atstovai žinojo, kad planuojama rekonstrukcija, turėjo tam pasirengti. Be to, rekonstrukcija nereiškia, kad šis rajonas yra izoliuotas, nes gatvė tvarkoma atkarpomis“, – guodžia valdininkas.

Nekilnojamojo turto paslaugų bendrovės „Ober-Haus“ ekspertai prognozuoja, kad pasibaigus gatvės rekonstrukcijai prasidės naujos statybos objektų Šančiuose bumas.

„Ateityje verslas išloš, nes neliks dabar buvusio slogaus šio rajono įvaizdžio, – teigia  Saulius Umbrasas, Ober-Haus“ Kauno biuro vadovas. – Po rekonstrukcijos gyvenamųjų patalpų kainos šiame rajone gali pakilti 10%, komercinės paskirties patalpų – 20%. Manau, kad sutvarkius gatvę gali būti griaunami seni nepatrauklūs medinukai šalia jos, o vietoj jų kursis parduotuvių, kitų komercinės paskirties objektų.“ 

***

VŽ info
Pagrindinės Kauno Šančių rajono arterijos – A.Juozapavičiaus pr. – atnaujinimo darbus, kurių sąmata siekia 43 mln. Lt, AB „Kauno tiltai“ darbininkai pradėjo rugpjūtį. Rekonstruojamu prospektu dabar galima važiuoti miesto viešajam bei aptarnaujančiam transportui, prospekto gyventojams bei ten dirbantiems žmonėms. Kitam transportui yra numatyta apylanka.
Šios gatvės rekonstrukcija buvo planuota ne vienus metus, tačiau tik dabar startavo dėl užsitęsusių viešojo pirkimo konkursų. Per rekonstrukciją bus kapitališkai sutvarkyta atkarpa nuo Karaliaus Mindaugo pr. iki Panemunės tilto, gatvė bus paplatinta iki 14 metrų. Taip pat bus atnaujinta šaligatvių danga, šviesoforų, apšvietimo ir lietaus nuotekų sistemos.
Avarinės būklės Panemunės tilto rekonstrukcija, kurios sąmata siekia apie 110 mln. Lt, prasidės, kai paaiškės generalinis statybos darbų rangovas. Jau yra įvykęs šių darbų viešojo pirkimo konkursas, kuriame savo pasiūlymus pateikė dvi Lietuvos ir dvi Latvijos bendrovės. Tikimasi nugalėtoją paskelbti per mėnesį ir dar šįmet pradėti parengiamuosius tilto rekonstrukcijos darbus, jiems, kaip teigia savivaldybės atstovai, jau yra užsitikrinta 3 mln. Lt injekcija iš Automobilių kelių direkcijos.
Šiuo metu Kauno miesto savivaldybė aktyviai ieško galimų tilto rekonstrukcijos finansavimo šaltinių  – tikimasi valstybės paramos ir lėšų iš ES struktūrinių fondų.

***
Tekstas skelbtas dienraštyje „Verslo žinios“ rugsėjo 27 d.