Tarp pasirengimo ir galimybių

Naujo verslo dienoraštis

Prabėgo beveik mėnuo nuo tos dienos, kai verslo akceleravimo programoje „StartupHighway“ dalyvaujančios komandos pirmą kartą susirinko gryninti savo verslo idėjų. Būtent toks yra pirmojo programos etapo tikslas, kurio dalyviams padeda siekti patyrę verslininkai, atliekantys mentorių vaidmenį.

Nors verslo idėjos gryninimo etapas yra vienas sunkiausių, jis yra laidas į verslo sėkmę. Juk šiandien be galo dažnai girdime pastarąjį žodžių junginį, bet jo esmę geriausiai suvokia būtent tie, kam nepritrūksta drąsos atkakliai siekti idėjų realizavimo. Verslo sėkmės apibrėžimų yra be galo daug, tačiau „StartupHighway“ žmonės ją suvokia kaip balansą tarp esamų galimybių ir turimo pasirengimo. Kitaip tariant, jei žinai, kad esi pasirengęs tinkamiausiu būdu išnaudoti atsiradusias verslo galimybes, žengęs šį žingsnį rizikuoji tapti sėkmingu.
Akivaizdu, kad abu taip suprantamos sėkmės dėmenys yra svarbūs. Be tinkamo pasirengimo, galimybės liks pilnai neišnaudotos. Ir atvirkščiai – be naujų galimybių, pasiruošimas lieka nepanaudotų žinių ir įgūdžių bagažu. Todėl pirmajame „StartupHighway“ programos etape susitelkėme ties tinkamu jaunųjų verslininkų parengimu. Tai išties nemažas iššūkis komandoms. Praeitą savaitę mentoriavęs banko „Finasta“ generalinis direktorius ir valdybos pirmininkas Andrius Barštys pastebėjo, kad didžiausias pirmojo etapo iššūkis dalyviams – iš kasdien gaunamų žinių srauto atsirinkti tai, kas yra aktualu, svarbu ir pritaikoma savo verslo idėjai. Tačiau šį sunkumą, anot A. Barščio, komandoms sėkmingai padeda įveikti jų entuziazmas ir tikėjimas savo verslo idėja. Apie panašius iššūkius komandoms užsiminė ir verslo konsultacijų bei mokymų įmonės „Cezaris“ partneris ir lyderystės ekspertas Mindaugas Kubilius. Jo konsultuotos komandos supranta, kad jų verslo planai toli gražu nėra išbaigti, nes dar nėra padėti kompanijos vertę tvirtinantys pagrindai, o kartu – neišnaudotos kuriamų produktų galimybės. Toks sąžiningumas sau vienai komandai padėjo atrasti tai, kad jų kuriamas IT produktas gali pritraukti daug didesnes klientų grupes. Tuo tarpu kita išsprendė savo marketingo strategijos problemą.
Plačiau aptarkime pasirengimo svarbą. Kalbant nuobodžiai ir akademiškai, jį būtų galima pavadinti tiesiog verslo ir produkto tobulinimui reikalingų žinių bei įgūdžių kaupimu ir taikymu. Paprasčiau išsireiškus – programos dalyviai kartu su mentoriais bando kelti ir rasti atsakymus į du pagrindinius klausimus: 1) kodėl mano kuriamas produktas ar paslauga yra reikalingi?; 2) kaip turėčiau tobulinti ir padaryti juos patraukliais? Pirmasis klausimas – sunkiausias. Rasti atsakymą į jį pasidaro kažkiek lengviau, žvelgiant į reikalą iš kliento perspektyvos, kuris tariamai klausia: kokią verslo arba veiklos problemą sprendžia / palengvina jūsų siūlomas produktas ar paslauga? Po laukiamu atsakymu slypi visa verslo idėjos vertė. Todėl tik išsamiai atsakius į pirmąjį klausimą, judama prie antrojo.
Atsakymų į šiuos klausimus praeitą savaitę programos dalyviams padėjo ieškoti mus aplankęs vienas aktyviausių verslo akseleravimo programų kūrėjas Europoje – Jonathanas Bradfordas. Jis per pastaruosius dvejus metus pradėjo net tris tokio tipo programas Jungtinėje Karalystėje, kurios sėkmingai vyksta iki šiol. Taip pat savo vizitu „StartupHighway“ komandą ir dalyvius suintrigavo vienas „Skype“ įkūrėjų Toivo Annus, iš Estijos atvykęs kartu su profesionaliu investuotoju Herty Tammo.
O dabar apie galimybes. Jų „StartupHighway“ programa savo dalyviams suteikė tikrai nemažai. Augant jaunųjų verslininkų pasirengimui, daugėja ir drąsos žengti pirmuosius žingsnius ir plėsti potencialių klientų bei investuotojų ratą. Štai viena programoje dalyvaujanti komanda praeitą savaitę nepabūgo apsilankyti Helsinkyje ir Taline, kur susitiko su potencialiais klientais. Pasirengimo ir galimybių balansas pasiektas – potencialūs klientai rimtai susidomėjo pasiūlymais, o vienas iš jų net sutiko išbandyti produktą!